angst overwinnen

Hulp bij Sociale angst

Wanneer je erg veel moeite hebt met sociale contacten, kan het zijn dat er sprake is van een sociale angststoornis.
Dit kan inhouden dat je bang bent dat anderen je vreemd of raar vinden, dat je zelf vaak onzeker bent, dat je bang bent voor kritiek of dat mensen je uitlachen. Vaak voel je je opgelaten tijdens sociale contacten of gebeurtenissen zoals feestjes of het geven van een presentatie. Maar je kan ook moeite hebben met dingen als telefoneren of boodschappen doen.

Vaak roepen deze angst-situaties ook lichamelijke reacties op. Je kan onder anderen gaan blozen, trillen, zweten, droge keel hebben of misselijkheid en hartkloppingen ervaren.

De belemmering op je leven met deze angst klachten

Deze klachten en angsten kunnen je leven ernstig belemmeren. Vaak ga je deze sociale situaties uit de weg om de spanning te verminderen. Echter zorgt dit vermijdingsgedrag er juist voor dat de angst in stand gehouden wordt. Je kan eenzaam raken, en de stap naar sociale contacten wordt nog moeilijker.

Dit is helemaal niet nodig. Met een aantal stappen kan je de klachten al flink verminderen. Een tip is om bijvoorbeeld eens kritisch te kijken wat er gebeurt op de momenten dat je angstig bent. Welke gedachten gaan door je hoofd, waar ben je bang voor, wat voel je, wat doe je? Kijk vervolgens of je angstgedachten wel kloppen, en of er wel echt reden voor paniek is. Vervolgens ga je positieve, geruststellende gedachten tegenover je angstgedachten zetten. Dit geeft vaak meer rust, waardoor een volgende sociale situatie makkelijker aan te gaan is.

Sociale angst zorgt er voor dat je bang bent in sociale situaties - Vraag online om hulp!

Sociale angst komt in alle soorten en maten. Probeer eens voor ons op te schrijven waar je bang voor bent en hoe dat komt, dan geven wij je een advies op maat waar je mee verder kan. Bij E-Consulenza boek je eenvoudig een online consult.