Assertiviteit

Grenzen stellen

Grenzen stellen, je hoort wel eens iemand zeggen dat ze beter hun grenzen willen stellen. Klinkt heel mooi, maar hoe doe je dat nu? Om je grenzen te kunnen stellen moet je ze ten eerste herkennen, en vervolgens enigszins assertief aangeven naar je omgeving.

  • Stap één is dus je grens herkennen en definiëren. Vaak weet je ongemerkt wel wat je oke, en niet oke vindt. Daar tussen ligt dus je grens. Probeer specifiek te benoemen wat je grens is.
  • Stap twee is die grens herkennen en beschermen in de praktijk. Wanneer gaat er iemand over je grens? Welke waarschuwingssignalen ervaar je? Probeer niet conflicten uit de weg te gaan, en te denken; ”Ach, ik zeg er de volgende keer wel wat van”. Gebruik dit moment juist als oefening.
  • Stap drie is daadwerkelijk je grens duidelijk maken naar je omgeving. Door jezelf te beschermen, ben je duidelijk, krachtig en behoud je jezelf voor mentale en fysieke negatieve gevolgen.


Wij kunnen je de volgende tips meegeven:

  • Tip1: Maak gebruik van de ik-boodschap: je geeft vanuit je eigen perspectief aan dat het niet oke is voor jou; “Ik ervaar..” of “Ik vind het niet prettig dat..”.
  • Tip2: Vraagt iemand je om een gunst en heb je moeite met nee zeggen? Vraag dan of je er even over na mag denken, en er later op terug komt. Vervolgens kan je rustig bekijken hoe je vanuit je ik-boodschap nee kan zeggen.
  • Tip3: Let ook op je lichaamshouding. Ga rechtop staan en maak jezelf wat groter. Dan voel je je waarschijnlijk wat krachtiger en zelfverzekerder.


Wij leren je om grenzen te stellen

Boek een consult online en wij helpen je bij het stellen van grenzen. Geheel anoniem!