Assertiviteit

Grenzen aangeven voor jezelf

Je hoort wel eens iemand zeggen dat ze beter hun grenzen willen aangeven. Klinkt heel mooi, maar hoe doe je dat dan? Om je grenzen te kunnen aangeven moet je ze ten eerste herkennen, en vervolgens enigszins assertief aangeven naar je omgeving.

Stap één: is dus je grens herkennen en definiëren. Vaak weet je ongemerkt wel wat je oké of niet oké vindt. Daartussen ligt dus je grens. Probeer specifiek te benoemen wat je grens is.

Stap twee: is die grens herkennen en beschermen in de praktijk. Wanneer gaat er iemand over je grens? Welke waarschuwingssignalen ervaar je? Probeer niet conflicten uit de weg te gaan, en te denken; ”Ach, ik zeg er de volgende keer wel wat van”. Gebruik dit moment juist als oefening.

Stap drie: is daadwerkelijk je grens duidelijk maken naar je omgeving. Door jezelf te beschermen, ben je duidelijk, krachtig en behoud je jezelf voor mentale en fysieke negatieve gevolgen.

Leer grenzen aangeven door NEE te zeggen. Boek geheel anoniem een consult online

Wil je meer concrete tips waar je wat mee kan? Heb je persoonlijke vragen over dit onderwerp? Laat het ons weten, dan gaan wij ons best doen om je verder te helpen! Wij hebben praktische tips voor je waarmee je op een assertieve, duidelijke manier ‘nee’ kan zeggen om grenzen grenzen te stellen of aangeven. Zo kom je erachter dat het niet zo moeilijk is als het lijkt, en dat het je een heleboel tijd en energie oplevert. Begin ook met ‘nee’ te leren zeggen en boek een consult online.