Last van werkproblemen?

Door overbelasting, hoge werkdruk, angst voor ontslag, reorganisaties of arbeidsconflicten kunnen er al snel spanningen ontstaan op je werk.  Hierdoor kunnen er psychische problemen ontstaan, gekoppeld aan je werk. Dit betekent niet dat je er alleen op je werk last van hebt. Denk hierbij aan de klachten als extreme vermoeidheid, onrust, paniekaanvallen, extreme irritatie, vergeetachtigheid, emotionele uitputting, lichamelijke klachten als hoofdpijn, rugpijn, buikpijn, slaapproblemen, en een distantie naar het werk.

Doordat we vele uren van de dag op ons werk doorbrengen, kan het effect van spanning op je werk van grote invloed zijn op je dagelijks leven. Wat kan je doen om de problemen aan te pakken?

  • Ga in gesprek met je werkgever. Hoe lastig dit misschien ook lijkt, door te praten met anderen, ontstaat er meestal een oplossing.
  • Vraag een gesprek met de vertrouwenspersoon of bedrijfsarts aan. Als je het lastig vindt om met je werkgever te praten, kan je ook een gesprek aanvragen met de vertrouwenspersoon op je werk of de bedrijfsarts.
  • Probeer duidelijk te krijgen wat de oorzaak van de problemen is? Heb je moeite om een planning te maken en heb je het overzicht kwijt? Oplossing; leer plannen. Heb je moeite met een aantal collega’s en laat je je ondersneeuwen? Volg
  • een assertiviteitstraining. Door het probleem helder te krijgen, is het ook makkelijker om een (begin van een) oplossing te vinden.

 

Werkproblemen laten verhelpen?

Wil je überhaupt niet met iemand van je werk praten, maar heb je wel werkproblemen waar je wat mee wilt, neem dan contact op met E-Consulenza.