gebeurtenissen verwerken

Hulp bij het verlies van een dierbare met rouwverwerking

Rouwverwerking komt tot stand nadat iemand een ingrijpende ervaring van verlies heeft meegemaakt. Dit kan zijn na het verlies van een geliefde, een baan, een woning, maar ook na het verliezen van een wedstrijd.

Er worden vijf fasen beschreven die je (geheel of gedeeltelijk) doorloopt na de ingrijpende gebeurtenis om vervolgens weer rust te vinden. Echter kan dit voor iedereen enigszins anders verlopen, iedereen rouwt op zijn eigen manier.

De vijf fasen:
1. Ontkenning. Tijdens deze fase bescherm je jezelf door de waarheid af te wijzen. Vervolgens laat je de feiten beetje bij beetje tot je door dringen.
2. Boosheid. In deze fase kan je boos, verdrietig en woedend zijn. Ook kan je gedachten hebben als  ‘Waarom ik? ‘, of wraakgedachtes.  Je wilt iemand de schuld kunnen geven. Dit is een gezonde manier van verwerken. Door je bezig te houden met de schuldvraag ontwijk je het gevoel van verdriet en verlies.
3. Onderhandelen en vechten. Als je merkt dat boosheid en protest niets helpt, kan je overgaan tot het stellen van doelen of beloften doen. Dit kunnen dingen zijn als naar de rechter stappen bij een echtscheiding, of nu echt stoppen met roken.
4. Depressie. Als je merkt dat het verdriet niet langer te ontkennen valt en protesten en onderhandelingen niet geholpen hebben, voel je je vaak depressief. Je voelt je machteloos omdat je niets kan veranderen aan de situatie. Dit gaat vaak gepaard met je afsluiten van anderen en je omgeving.
5. Acceptatie. Na verloop van tijd zie je wat de waarheid is, en accepteer je het verdriet. Je gaat verder met je leven. Het verlies krijgt een plekje, en je vindt je rust.

Ben je op zoek naar hulp bij rouwverwerking wegens het verlies van een dierbare?

Loop je vast in één deze fasen van rouw, zoek dan hulp. Neem contact op met E-Consulenza voor hulp bij rouw en verlies.