hulp voor stress problemen

Time management

Goed omgaan met de beschikbare tijd die je hebt, is in onze huidige maatschappij erg belangrijk. We willen steeds meer, we moeten steeds meer. We moeten steeds meer ballen tegelijk in de lucht houden. Dit kan je een opgejaagd gevoel geven, het lijkt alsof je een chronisch tijdgebrek hebt. Je overzicht vervaagt, en er ontstaat vaak een schuldgevoel omdat je taken niet afkrijgt.

Geen paniek, want met een paar tips kan je al heel wat verandering teweegbrengen.
Tip 1: DERK = Doe Eerst de Rot Klussen. Begin je dag met de meest vervelende klussen. In plaats van deze uit te stellen, en de hele dag hier tegen aan te kijken, heb je dit al direct achter de rug. Dat geeft een veel prettiger gevoel.

Tips 2: Maak een planning of een to-do lijstje voor je dag. Het liefst al de vorige avond. Dan kan je ’s ochtends direct starten. En hoe lekker voelt het als je een taak kan afstrepen van je lijst!

Tip 3: Multitasken lijkt nuttig, maar is absoluut niet effectief. Stop met multitasken en doe slechts één ding tegelijk. Probeer de dingen die je doet, met meer aandacht te doen. Je voelt dan ook meer voldoening.

Tip 4: Breek een grote taak op in kleine stukjes. Dit geeft een beter overzicht, en geeft je meer een idee van vooruitgang. Ook is het makkelijker om dan te starten met de grote taak.
Tip 5: Zet af en toe je telefoon op stil, en doe de pc en tv uit. Je hoeft niet altijd overal van op de hoogte te zijn. Het is oke om gewoon even je eigen leven te leven, zonder dat je bang bent dat je wat mist of er niet bij hoort.

Tips 6: Leer nee te zeggen tegen nog meer nieuwe ballen die je in de lucht moet houden. Probeer van iemand anders’ probleem, niet jouw probleem te maken. Zeg vriendelijk, maar duidelijk nee als het niet in je planning past.

Met behulp van time management leer je beter om te gaan met stress

Wil je leren om beter om te gaan met je (eigen) tijd, neem dan contact op met E-Consulenza, voor hulp en meer tips.