hulp voor stress problemen

Heb je last van examenstress?

Wat te doen als je examenstress hebt? Een beetje spanning voor een examen is gezond. Door het ervaren van spanning reageert je lichaam alerter, en kan je beter presteren. Dat is gezonde stress. Maar door te veel stress kan je ook blokkeren en niet meer goed nadenken tijdens je examen. Dit noemen we examenstress, of examenvrees.

De spanning en angst die ontstaat, kan verlammend werken. Vaak ontstaan er negatieve gedachten zoals: ‘Het gaat me niet lukken, ik zal falen’. Of ‘Ik krijg vast een onvoldoende’. Hierdoor wordt de angst alleen maar versterkt, waardoor je inderdaad onder je niveau presteert. De kans op een onvoldoende is groot. Wat je negatieve gedachten weer bevestigt.
Door de spanning ervaar je vaak ook lichamelijke klachten zoals slecht slapen, hoofdpijn, misselijk, en nervositeit. Dit helpt natuurlijk niet om nog goed te werken tijdens je examen..

Hoe ga je goed om met examenstress? Allereerst; probeer de negatieve gedachten om te zetten naar positieve gedachten. Dit noemen we ook wel helpende en geruststellende gedachten. Bijvoorbeeld; ‘Ik ben goed voorbereid’. Of ‘Ik weet dat ik het kan, het gaat me lukken’. Hierdoor stel je jezelf gerust, en is de kans van slagen veel groter.

Zoek je hulp bij het overwinnen van examenstress?

Zorg verder voor dat je voldoende slaapt, gezond eet; vooral ontbijten is erg belangrijk. Zorg naast voldoende studeren juist ook voor voldoende ontspanning tussendoor. Pas ontspanningsoefeningen toe, of doe andere dingen die je leuk vindt. En onthoud; een beetje spanning is normaal.