hulp voor stress problemen

Last van emotionele stress?

Iedereen heeft wel eens last van spanning en emotionele stress. Vaak gaat dit vanzelf weer over, maar soms is het zo heftig of langdurig aanwezig dat je er iets tegen wilt doen. Wat kan je dan doen?

  • Laat je emoties er zijn. Er is vaak een reden waarom je deze emoties voelt, dus laat het er zijn. Sta jezelf toe om verdrietig, bang of boos te zijn, en uit dit ook. Huilen is bijvoorbeeld erg goed om emotionele stress kwijt te raken. Vaak voel je je na een huilbui opgelucht en meer ontspannen. Ook hard gillen, met je voeten stampen of op een kussen slaan kan soms erg opluchten.

  • Praat met iemand over je emoties en spanning. Een goed gesprek met een vertrouwenspersoon doet je soms ontzettend goed. Hardop praten over je situatie maakt dat je meer overzicht creëert. Dit geeft je meer rust en je bent dan beter in staat om met de situatie om te gaan.

  • Houd je je gedachten toch liever voor jezelf, dan is schrijven ook een goede optie. Pak een pen en papier en schrijf al je emoties en spanning op. Dit maakt je hoofd leeg en schept tevens meer overzicht. Je kunt hiervoor ook je laptop of zelfs de notities van je telefoon gebruiken als je wilt. Het gaat immers om de inhoud en het effect.

  • Als je met allerlei emoties, stress en piekergedachten zit, kan het helpen om in beweging te komen. Ga sporten! Alle vormen van beweging zijn goed. Denk hierbij aan bijvoorbeeld wandelen, fietsen, hardlopen, zwemmen, maar ook de auto wassen of je huis poetsen zijn goede opties.

 

Laat je emotionele stress verhelpen door de professionals van E-Consulenza - Boek anoniem een consult online

Wil je graag meer hulp bij emotionele stress? Dat kan! E-Consulenza is een online platform om met professionals hulp te bieden voor al jouw vragen. Boek een online consult en ontvang professioneel advies.